wtorek, 31 października 2017

Dick, Scott i Villeneuve





Wydawałoby sie, że  nie ma już takich reżyserów/magików, którzy "czują czas", robią wielkie kino i jednocześnie trzymają widza  za gardło. Po obejrzeniu kilku wcześniejszych filmów Denisa Villeneuve'a: Pogorzeliska, Labiryntu, Sicario można się było domyślić, że jest to wybitna postać we współczesnym kinie, która posiada niezwykły talent łączenia filmu gatunkowego z artystycznym,  o uniwersalnym przekazie, tak jak kiedyś robił to Ridley Scott.

"Blade Runner 2049" Villeneuve'a, jest nawiązaniem do "Łowcy androidów"  Ridleya Scotta, ale przede wszystkim  jest magicznie sfilmowaną  wizją świata z powieści Philipa K. Dicka , w którym miłość jest hologramem a wspomnienia implantowanym majaczeniem. To świat w którym wszystko jest aplikacją, repliką, programem, biotechnologią i ... tęsknotą do świata w wersji analogowej

 W przeciwieństwie do czasu z "Łowcy androidów" świat  Blade Runnera 2049 zamieszkują już perfekcyjnie skonstruowani replikanci, absolutnie posłuszni/podporządkowani swoim twórcom. Nieliczni, którzy posiadają jeszcze resztki samodzielności są systematycznie eliminowani i zastępowani doskonalszymi/posłuszniejszymi modelami.

"Zdecydowałem się zrobić „Blade Runnera 2049” przede wszystkim dlatego, że Philip K. Dick stworzył  w "Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?", książkowym pierwowzorze "Blade Runnera", kapitalne, mocne role.[...] Mam nadzieję, że po wyjściu z kina choć trochę zastanowimy się nad obecną kondycją świata.".

Blade Runner 2049. Reż. Denis Villeneuve.
Zdjęcia:Roger Deakins
Muzyka: Hans Zimmer, Benjamin Wallfisch
Aktorzy: Ryan Gosling, Harrison Ford, Sylvia Hoeks, Jared Leto, Ana de Armas.
USA, Wielka Brytania, Kanada, 2017

Łowca androidów (oryg. Blade Runner). Reż. Ridley Scott.
Zdjęcia Jordan Cronenweth
Muzyka: Vangelis
Aktorzy: Harrison Ford, Rutger Hauer, Sean Young
USA, Wielka Brytania, Hongkong, 1982

Czy androidy marzą o elektrycznych owcach?, Philip K. Dick,
przeł. Sławomir Kędzierski, Prószyński i Ska, Warszawa, 1995
(Wyd. oryg. ang., 1968)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz